Wednesday 6 July 2011

#1: aku yang tak tau..

orang nak berblog aku pun nak berblog jugak..tapi nak tulis ape aku pun xtau..so,aku kiranye nak belajar benda baru lah ni..kata orang, kita adalah musuh kepada ketidakpengetahuan kita..xkenal maka xcinta..jadik,aku buatlah blog..serius,blog aku x ilmiah langsung..


aku statik..??

aku rasa ni medium aku nk menulih benda2 terbuku lima di hati..aku yang statik melihat sekeliling, dan aku yang statik, orang melihat aku..tempat aku pause atau statik kan moment dan aku mentafsirkan sebab dan akibat dari tindakan aku atau apa2 di sekeliling aku..pengalaman orang dan aku bukukan di sini..apa yang aku rasa aku akan terjemahkan di sini..

errr..bukan medium untuk syok sendiri..atau nak cari ikan gelama..apa yang penting bagi aku ialah..


LAKUKAN SESUATU DENGAN IKHLAS. KALAU DATANG NIAT TAK IKHLAS JANGAN BUAT LANGSUNG PRACTICE KAN HATI UNTUK IKHLAS..


setiap yang ikhlas akan kekal lama..dan hasilnya tak terduga...buat sesuatu jangan harapkan balasan.. inilah nasihat yang selalu aku tujukan khas untuk aku sendiri..senyum, puji, tolong orang dengan ikhlas..ikhlas ne benda yang senang sebut, susah nak buat..banyak kali kadang2 kita menharapkan balasan dari orang atas tiap benda yang kita buat..

samada sedar atau tak..tolong orang masa susah, harapnya orang akan tolong kita masa kita susah..apekenbende lagu tuh??buat sesuatu xpayah harap orang balas..kalau orang balas jangan plak xterima..rezeki/nikmat toksah duk tolak laa..harap saja la balasan tuhan..

nabi penah pesan,kalau kita permudahkan urusan makhluk nanti Allah akan permudahkan urasan kita di akhirat..

akhirat jauh lagi der..

jauh..???

hang mati tuh la akhirat untuk hang..sebelum akhirat yang sebetulnya menjelma..jauh dekat toksah duk kira..kalo orang datang kat hang cakap nak bagi hang RM 1juta free..tapi dia akan bagi 50 tahun lagi..bodoh piang la kalo kita tolak..bende free weh..lambat pun xpa, asal free..

dah tu..??

pahala/kemudahan/ganjaran di akhirat pun sama macam duit..kat akhirat kita xleh cari duit dah..amal kita la yang jadi matawang kat sana..amalan yang paling diterima adalah yang paling ikhlas lillahita'alaa.. so, buat sesuatu niat ikhlas..kalo datang niat lain..cepat2 reshuffle niat tu..biaq jadi ikhlas..hamboi, cam ustaz plak aku..chow dulu laa..


....renung2kan dan selamat termenung beramal..!!



No comments:

Post a Comment